12.25.2010

Jul/Christmas

Som lovet kommer her et indlæg om min amerikanske jul.

D. 24. var.. speciel. Jeg stod op og alt var som en normal dag. Jeg hang ud med en ven det meste af dagen, og var hjemme omkring klokken 5. Jeg følte lidt at jeg burde have brugt hele dagen sammen med familien, da jeg jo er vandt til at d. 24. er "familie dag". Dog brugte vi aftenen sammen som familie.
Vi havde peberkagehus-konkurrence. Jeg har aldrig før lavet et peberkagehus, så lad mig bare sige at det endte rimeligt interessant. Det faldt sammen mindst 3 gange, og det så helt forfærdeligt ud da jeg var færdig. Men i det mindste faldt det ikke sammen igen resten af aftenen.
Vi spillede nogle brætspil og så en film inden vi gik i seng.

Jeg må indrømme jeg sad lidt med følelsen af "nå" da jeg gik i seng. Jeg manglede min danske julemad, mine gaver, dans og sang om juletræet og min familie. Og ja, sne!

D.25. blev jeg vækket klokken 10. Jeg kunne sagtens have sovet en time eller to længere, men det var altså tid til at åbne gaver.
Vi sad rundt om juletræet og åbnede gaverne med vores navne på. Det var ret kaotisk, da jeg kommer fra en familie hvor én gave bliver åbnet ad gangen. Vi var færdige med at pakke gaver op efter cirka en halv time.
Derefter spiste vi morgenmad sammen. Amerikanske pandekager, hvor jeg dog elsker dem.

Det meste af dagen gik med at vi hver især tjekkede vores gaver ud. Jeg ringede til Danmark, da min familie hvert år er samlet den 25. til en stor julefrokost. Jeg nåede nærmest ikke engang at sige hej før der blev skrålet "Glædelig Jul" fra 20 familiemedlemmer.
Vi spillede nogle spil mens vi ventede på at aftensmaden skulle blive klar. Vi fik skinke, kartoffelmos, grønne bønner og en masse andet alt imens jeg drømte om flæskesteg, and og brunede kartofler.

Jeg ved ikke om jeg overromantiserer den danske jul, fordi jeg ikke er der til at opleve den i år. Det er sikkert tilfældet. Uanset hvad har denne jul været anderledes og jeg er glad for at have oplevet den.
Jeg har flere gange sendt en tanke til vejrguderne om at sende sne til mig, men det er måske ikke let at skabe de rette omstændigheder, når der i tirsdags var 17 grader.

Glædelig jul!
_________________________________________________________
As promised. A post about my American christmas.

December 24 was.. special. I got up and everything was as usual. I hung out with a friend most of the day and got home at about 5. I felt a little bad for not being at the house since I'm used to the 24. being "familiy day".
We had a gingerbread house contest. It was my first gingerbread house ever and... it sucked. It fell apart at least 3 times. For some reason, when it looked the worst, it decided to stay together.

I must admit I thought "that's it?" when I went to bed. I missed my grandma's amazing christmas food, opening my presents, dancing around the christmas tree and my familiy. And I missed snow.

December 25 someone woke me up waaay too early if you ask me. We sat around the tree and opened our presents. It seemed a little chaotic being from a family where only one present is allowed to opened at a time. When we were done unwrapping all of it we ate breakfeast. Pancakes the American way.
Most of the day everyone was checking out their stuff. I decided to call Denmark since my entire family usually gets together. I didn't even get to say "hello" before 20 people were yelling "Merry Christmas". I must admit it was nice to hear everyone again.
We played some games while we were waiting for dinner to get ready. I really missed the duck I usually eat on christmas.

I probably romantisize Danish christmas and it's just because I don't get to spend christmas like that this year. No matter what this christmas has been different and it's been great to experience!
I've been sending the clouds lots of nice thoughts about giving me just a little bit of snow, but maybe it's hard to create the right conditions for snow in a place like Oklahoma.

Merry Christmas!

1 comment:

  1. Det lyder nu som en god jul du har oplevet omend den ikke er dansk :) Jeg synes ikke du over romantiserer vores jul... det er jo bare den jul du er opvokset med og som næsten ligger på rygmarven :) Ikke at hverken den ene eller den anden er mest rigtigt.... men der er ting der bare føles mere Jaaah agtigt ;)
    Nogen fotos af dit flotte gingerbread house? ;)

    ReplyDelete